شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۹۱
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۱۷ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰
بابک زرین "از آهنگسازان و تنظیم کنندگان ترانه و آثار نمایشی به دیباچه گفت

زهرا فرود :"بابک زرین "از آهنگسازان و تنظیم کنندگان ترانه و آثار نمایشی، دانش‌آموخته موسیقی ارکستراتوآر تهران در رشته آهنگسازی، کنترپوآن، موسیقی ترانه فیلم و آواز اپرا از شاگردان استاد" بابک بیات " ،"محسن الهامیان" و "کلارا" است که موسیقی را در نوجوانی نزد استاد "اراده پور بایرام" و "سهراب فلک انگیز" در رشته پیانو و تئوری موسیقی در رشت آغاز کرد و تا کنون آهنگسازی  بیش از بیست آلبوم را برای خوانندگانی چون" سالار عقیلی"، "محمد علیزاده"، "محمد اصفهانی"، "رضابهرام"، "سعید شریعت"، "شهاب‌مظفری"، "رضا صادقی"، "فریدون آسرایی"  "فرزاد فرزین"، "حمید حامی"، "مانی رهنما"، "محمدرضا فروتن"، "علیرضا قربانی" و "خشایار اعتمادی" را برعهده داشته ،او در ساخت موسیقی تیتراژ و متن آثار نمایشی نیز تبحر دارد و تاکنون برای فیلم و سریال هایی چون "افرا"، "روزهای آبی"، "دل"، "عاشقانه"، "رحمان ۱۴۰۰"،" تبریزدرمه"،" مردان کوچک"،" متروپل"،" معمای شاه"،" مامور بدرقه"،" مهمانپذیر طوبی" و" آستانه" آهنگسازی نموده و" وطنم "،  "ایران"، "بارون‌نم نم "،"حکم "،"تنهای تنها"،" سقف"،" سنگ دل"، " کمکم کن"،" معجزه"،" کنار تو" و "دریای پارس" از قطعات ساخته شده و ماندگار "بابک زرین" است، زرین که هم اکنون مشغول ساخت آهنگ برای سریال" افرا "و ساخت آلبوم برای خوانندگانی چون "رضا یزدانی"،" محمد اصفهانی" و "خشایار اعتمادی"  می باشد معتقد است در ساخت موسیقی های با کلام و بی کلام اگر هارمونی در خدمت ملودی قرار گیرد اثر خلق شده در زمره آثار موفق طبقه بندی خواهد شد و آنچه که یک ملودی را ماندگار خواهد کرد تلفیق آن ملودی با دل و احساس مردم جامعه است۰

"بابک زرین "گفت: موسیقی همچون دیگر مولفه های مورد نیاز برای تولید یک اثر به نوبه خود سهم بسزایی در القای محتوا و مفاهیم گنجانده شده در آثار نمایشی به مخاطب را از آن خود نموده و حتی گاهی می تواند به عنوان مکملی موثر برای جهت دادن به تفکرات کارگردان در راستای تزریق انرژی به سکانس ها و چگونگی چینش آنها در کنار هم مطرح باشد البته این امر بستگی به نوع ساختار موسیقی دارد چرا که اگر آهنگسازی ،برای یک اثر بر اساس استانداردها و اصول صحیح انجام نشود قطعاً موسیقی ساخته شده در مواجه با تأثیرگذاری بر سکانس ها با شکست مواجه خواهد شد.

  او افزود : بعضی از سازندگان آثار نسبت به کاربرد موسیقی در فیلم و سریال ها نگاه حرفه ای تری نسبت به برخی دیگر دارند و از آنجا که بعضی از کارگردانان به لحاظ ساختار، تکنیک اصولی و زیربنایی آن چنان شناختی نسبت به آهنگ و عرصه آهنگسازی به ویژه برای آثار نمایشی ندارند اما بهره گیری از موسیقی در متن تیتراژ آثار را ابزاری مطلوب در انتقال مفاهیم سکانس‌های تولیدی خود می‌دانند بنابراین با در نظر گرفتن آهنگسازی متبحر،که بتواند پابه پای تصاویر به تفهیم بیشتر داستان و نزدیک نمودن ذهنیت مخاطب به حوالات شخصیت‌های قصه پیش برود سعی می‌کنند از فضای موسیقایی در جهت تشیید تصویر موضوعات آثار خود، بهره  ببرند.

 زرین که ساخت موسیقی های با کلام بسیاری را در کارنامه هنری اش ثبت کرده  بیان کرد: خود را آهنگساز ملودیک میدانم چرا که نه تنها در ساخت آهنگ های با کلام بلکه در خلق موسیقی های بی کلامی که داشته ام  ملودی جریان چشمگیری دارد و سعی می‌کنم برای فیلم و یا سریال هایی که قرار است آهنگسازی داشته باشم تِم سازی کنم تا ایجاد هارمونی، چون معتقدم  در کارهای با کلام و بی کلام هارمونی باید در خدمت ملودی قرار بگیرد و حالا اگر این ملودی نشأت گرفته از دل مردم کوچه و خیابان باشد و رنگ و جنس مردمی داشته باشد موفق تر و دلنشین تر خواهد بود و قطعاً مورد استقبال بیشتری در جامعه قرار خواهد گرفت، و همچنین قطعات موسیقی" افرا"که ازجنس مردمی است نیز ریشه در همین نگاه دارد .

اوپیرامون تاثیر آشنایی آهنگسازان عرصه فیلم وسریال با ادبیات نمایشی درساخت موسیقی موفق ادامه داد:

آهنگساز موسیقی فیلم ضرورتا باید با ادبیات نمایشی آشنا باشد چرا که بخش قابل توجهی از اصول آهنگسازی در راستای ادبیات نمایشی قرار خواهد گرفت و بسیاری از آهنگسازان برجسته با وجود  شناخت اصول آهنگسازی و تسلط بر قوانین و فنون آن از ساخت یک اثر مرتبط با موسیقی متن  عاجز بودند و علت آن عدم آشنایی با  درام و ادبیات سینمایی و به طریق اولی ادبیات نمایشی است.

 زرین گفت:موسیقی به عنوان یک هنر کاملا انتزاعی، به سادگی هر چه تمام تر با روحیات مخاطب  درگیر می شود  و ذهن او را درگیر تصویرسازی‌های متعدد می کند از این رو نقش موسیقی در ترمیم یا تکمیل و یا همراهی کردن تصویر قابل توجه است،بنابراین موسیقی می تواند به تصویر عمق بدهد  و یا بالعکس از عمق  آن بکاهد و یا معنای یک تصویر را دستخوش تغییرات بنیادینی قرار دهد همچنین میتواند کسالت یک سکانس را تبدیل به جذابیت  کند پس همه اینها نشان دهنده نقش قابل توجه موسیقی در یک اثر نمایشی است.

این آهنگسازاظهار داشت:در ساخت موسیقی متن یکی از مهمترین عوامل کسب نتیجه رضایت بخش، پیدا کردن کلید واژه های صوتی میان تصویر و موسیقی است  و این مهم محقق نمی شود مگر در گفتمان با کارگردان . از این رو شاید ایجاد یک گفتمان منطقی درباره اهداف سکانس ها و مواجهه صوتی با آنها اولین اصل ضروری درساخت موسیقی متن تلقی شود . در کنار این موضوع، بحثِ ساز بندی ها، ملودی پردازی ها و در نهایت فرمِ مواجهه با تصویر می تواند در مراحل بعد اهمیت پیدا کند، درک درست از مدیا و رسانه مورد نظر نیز در یافتن یک زبان مناسب برای بهتر دیده و شنیده شدن مولفه‌های دراماتیک می‌توانند نقش بسزایی ایفا  کنند

 آهنگساز سریال افرا بیان کرد: موسیقی این سریال بسیار فرامرزی است و اگرچه قصه آن در گیلان روایت می‌شود اما موضوع و نوع جنس آهنگ این مجموعه صرفاً محلی نیست و به فراخور برخی صحنه ها و سکانس ها از موسیقی بومی و گیلکی بهره برده است.

زرین که آهنگسازی سریالهای "دل" و "عاشقانه" را بر عهده داشته گفت: ضربآهنگ موسیقی سریال "افرا"با توجه به اتفاقات و داستان‌های آن افت و خیزهای بسیاری دارد و چون قصه آن  پر از تعلیق است و در هر قسمت با اتفاقات جدیدی  روبرو می شویم از ساز پیانو بهره بردیم تا تاثیر بیشتری بر مخاطب و درگیری او برای تماشای ادامه سریال ایجاد کنیم، همچنین در این سریال که بازتابی از زندگی و اتفاقات جاری در آن است  موسیقی شخصیت در آن چندان جایگاهی ندارد چون کاراکترها در" افرا" دائماً تغییر شخصیت می دهند بنابراین در ساخت موسیقی این سریال سعی کردم متناسب و موازی با ریتم صحنه هاو سکانسها عمل کنم.

 "زرین" ادامه داد سریال "افرا"به لحاظ فضای موسیقایی در زمره آثار پر موسیقی و سخت قرار دارد چون علاوه بر موسیقی  تیتراژ ابتدایی، متن و انتهایی از پیش تیتراژ یاپیش درآمد همراه با نریشن- بازیگر، نیز بهره برده و همچنین برخورداری این سریال از موسیقی محلی با صدای "محمودفرضی نژاد" از خوانندگان موفق فولکلور و گیلکی به همراه جابر بهارمست سبب شده این مجموعه در قالب مجموعه‌های پر موسیقی قرار گیرد.

این آهنگساز افزود :باتوجه به بازتاب های مثبتی که از سوی  مخاطب پیرامون سریال افرا و موسیقی آن دریافت کرده‌ایم به زودی آهنگ آن را به صورت مجزا منتشر خواهیم کردو ساخت موسیقی این سریال حاصل تلاشهای مضاعف نوازندگان و"حامد حسینی"، "بهتاش و بهنام زرین" به عنوان دستیاران و جمعی از فعالان در عرصه موسیقی بود که امیدوارم همچنان موفق باشد و مورد استقبال جامعه قرار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار